រូប​ច​ម្លា​​ក់​ខ្មែរ​តម្លៃ​២​,​​៣​លាន​​ដុល្លារ​បា​ន​ស្ថិត​​នៅ​វិចិត្រសា​ល​​​ជាតិ​អូស្ត្រាលី​

 បុរស​ម្នាក់​បាន​ជូតញើស​ចេញពី​ចិញ្ចើម​របស់​គាត់​ក្រោម​ក​ម្តៅ​ថ្ងៃ​ក្តៅ​ខ្លាំង​​និង​បាន​និយាយ​ថា​ “​នោះ​ហើយ​ជា​ទីតាំង​”​។​

រូប​ចម្លាក់​ព្រះពោធិសត្វ​អវ​លោកេស្វរៈ​ទ្រ​ផ្កា​ឈួ​ក​និង​បដិមាករ​អម​ចំនួន​​២​ ​ដែល​មាន​ប្រភព​មកពី​ប្រទេស​កម្ពុជា​ (​រូបថត​ផ្តល់​ដោយ​៖​វិចិត្រសាល​ជាតិ​អូស្ត្រាលី​/KhmerTimes)
នៅកន្លែង​នេះ​កាលពី​ជិត​៣​០​ឆ្នាំមុន​ ​គាត់​បាន​ជីក​យក​រូបសំណាក​ព្រះពុទ្ធ​សំ​រិទ្ធ​ដ៏​ក​ម្រ​មួយ​អង្គ​ដែលគេ​ជឿ​ថា​ធ្លាប់​ជា​វត្ថុ​របស់​ស្តេច​កាល​ពីសម័យ​បុរាណ​។​គាត់​មិន​អាច​នឹកស្មាន​ដល់​ដំណើរ​ដ៏​វែងឆ្ងាយ​ដែល​រូបសំណាក​ដែល​ពោរពេញ​ទៅ​ដោយ​ដី​ហុំ​ព័ទ្ធ​មាន​តម្លៃ​ខ្ពស់​បែប​នេះ​ទេ​។​​ក្នុង​ឆ្នាំ​២​០​១​១​ ​វា​បាន​ក្លាយ​ជា​រូប​ចម្លាក់​សំរឹទ្ធ​មួយ​ក្នុងចំណោម​រូប​​ចម្លាក់​សំរឹទ្ធ​ចំនួន​៣ដែល​ត្រូវ​បាន​លក់​ជា​ឈុត​ទៅ​អោយ​វិចិត្រសាល​ជាតិ​នៃ​ប្រទេស​អូស្ត្រាលី​ក្នុង​តម្លៃ​១​.​៥​ ​លាន​ដុល្លារ​អាមេរិក​។​ ​វិចិត្រសាល​ជាតិ​នេះ​បាន​និយាយ​ថា​នេះ​គឺជា​“​ការ​ទទួល​បាន​នូវ​វត្ថុ​ដ៏​អស្ចារ្យ​បំផុត​” ​នៅ​ឆ្នាំ​នោះ​។​​ប៉ុន្តែ​តែងតែ​មាន​ការសម្ងាត់​ជុំវិញ​ប្រភព​ដើម​របស់​រូប​ចម្លាក់​សំ​រឹទ្ធិ​។​​កាលពី​ស​ប្តាហ៍​មុន​ ​សារ​ម​ន្ទី​បាន​ប្រគល់​រូប​ចម្លាក់​មក​ប្រទេស​កម្ពុជា​វិញ​ជា​ផ្លូវការ​ ​បន្ទាប់ពី​ត្រូវ​បាន​គេ​បញ្ជាក់​ថា​រូប​ចម្លាក់​នេះ​បាន​មកដល់​សារ​ម​ន្ទី​តាមរយៈ​ជន​បោកប្រាស់​ម្នាក់​។​​វា​ជា​លើកទី១​ហើយដែល​វិចិត្រសាល​ជាតិ​បាន​ធ្វើ​មាតុភូមិនិវត្តន៍​វត្ថុបុរាណ​របស់​កម្ពុជា​មកវិញ​។​​ឥឡូវនេះ​ ​អ្នក​សារ​ព័ត៌មាន​បរទេស​របស់​ ​A​BC ​អាច​បង្ហាញ​ពី​របៀប​ដែល​វត្ថុបុរាណ​ទាំងនេះ​ត្រូវ​បាន​នាំ​យក​ពី​វាល​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​ ​ទៅកាន់​វិចិត្រសាល​ជាតិ​អូស្ត្រាលី​។​កម្មវិធី​នេះ​សហការ​ជាមួយ​អង្គភាព​ស្តារ​បេតិកភណ្ឌ​វប្បធម៌​របស់​កម្ពុជា​ ​ដែល​ជា​ក្រុម​អ្នកតា​មរ​ក​វត្ថុបុរាណ​ ​ដែល​មាន​ភារកិច្ច​តាមដាន​ ​និង​ទាមទារ​យក​មកវិញ​នូវ​រតនសម្បត្តិ​ដែល​បាត់​ ​រួម​ទាំង​រូប​ចម្លាក់​សំ​រិទ្ធ​នៅ​ក្នុង​សារ​ម​ន្ទី​ផង​ដែរ​។​ហើយ​ជា​លើកទី១​អ្នក​លួច​ម្នាក់​ដែល​មាន​រហស្សនាម​ថា​ ​T​h​e​ ​Falcon​ (​ដើម្បី​ការពារ​អត្តសញ្ញា​ជន​នេះ​) ​បាន​ផ្តល់​បទសម្ភាសន៍​ផ្តាច់មុខ​ជាមួយ​អ្នក​សារ​ព័ត៌មាន​បរទេស​ស្តីពី​ការ​ជួញ​ដូរ​បេតិកភណ្ឌ​វប្បធម៌​ខុសច្បាប់​របស់​ប្រទេស​អស់​ជាច្រើន​ទសវត្សរ៍​មក​ហើយ​។​T​h​e​ ​Falcon​ ​បាន​និយាយ​ថា​មាន​ការផ្លាស់ប្តូរ​ជាច្រើន​នៅកន្លែង​ដែល​ធ្លាប់​ជីក​រក​កំណប់​បុរាណ​តាំងពី​ឆ្នាំ​១​៩​៩​៤​។​កាលនោះ​ ​ទីតាំង​ត្រូវ​បាន​គ្របដណ្តប់​ដោយ​ព្រៃឈើ​ខៀវស្រងាត់​។​ ​សព្វថ្ងៃ​ ​ទីនេះ​បាន​ក្លាយ​ជា​វាល​ស្រែក្រោម​ក​ម្តៅ​ថ្ងៃ​។​T​h​e​ ​Falcon​ ​បាន​សារភាព​ថា​ខ្លួន​បាន​លួច​រូបសំណាក​ខ្មែរ​បុរាណកាល​ពី​មួយ​ទសវត្សរ៍​មុន​ ​ហើយ​បច្ចុប្បន្ន​បាន​និង​កំពុង​ធ្វើការ​ជាមួយ​ក្រុម​ស្វែងរក​វត្ថុបុរាណ​កម្ពុជា​ដើម្បី​នាំ​វត្ថុបុរាណ​ទាំងនោះ​ត្រឡប់មកវិញ​។​គាត់ក៏បង្ហាញ​ពី​ទីកន្លែង​ដែល​គាត់​បាន​ជីក​កាលពី​បី​ទសវត្សរ៍​មុន​។​គាត់​បាន​និយាយ​ថា​ “​កាលនោះ​ ​ខ្ញុំ​មាន​អាយុ​ប្រហែល​៣​៥​ ឆ្នាំ​នៅពេលដែល​គេ​ជួល​ខ្ញុំ​ឱ្យ​ជីក​” ​។​ “​ខ្ញុំ​ក្រីក្រ​ណាស់​ ​ដោយពេល​នោះ​ប្រទេស​របស់យើង​នៅតែ​មាន​ស​ង្រ្គា​ម​។​”គាត់​បាន​លឺ​ថា​មាន​កំណប់​របស់​ស្តេច​បុរាណ​មួយ​បាន​កប់​នៅ​ជុំវិញ​ភូមិ​របស់​គាត់​ ​ហើយ​គាត់​អាច​​​រកលុយ​បាន​ច្រើន​ ​ប្រសិនជា​គាត់​អាច​​​រក​វត្ថុ​ទាំងនោះ​ឃើញ​។​​គាត់​បាន​និយាយ​ថា​ “​ខ្ញុំ​បាន​ចំណាយ​ពេល​ជាង​៦​ខែ​ដើម្បី​ជីក​ស្ទើរតែ​គ្រប់​ទីកន្លែង​នៅ​ក្នុង​ភូមិ​ … ​ហើយ​បន្ទាប់មក​ខ្ញុំ​ត្រូវ​បាន​គេ​ប្រាប់​អំពី​កន្លែង​នេះ​” ​។​​រូបសំណាក​ដែល​គាត់​បាន​រក​ឃើញ​ ​គឺជា​រូបសំណាក​មួយ​ដែល​ឥឡូវ​គេ​ស្គាល់​ថា​ជា​ “​ព្រះពោធិសត្វ​ ​A​v​a​l​o​kite​s​h​v​ar​a​ ​Pad​map​an​i​ ​ដែល​មាន​បរិ​វ៉ា​” ​ដែល​មាន​ប្រភព​ពី​ព្រះរាជាណាចក្រ​ចំប៉ា​ ​ដែល​ធ្លាប់​មាន​ទីតាំងនៅ​ប្រទេស​វៀតណាម​ ​និង​ផ្នែក​ខ្លះ​នៃ​ប្រទេស​កម្ពុជា​។​​មិត្ត​របស់​គាត់​ម្នាក់ទៀត​ដែល​មាន​រហស្សនាម​ថា​ ​T​h​e​ ​Lion​ ​បាន​ជីក​រូប​ចម្លាក់​ធ្វើ​ពី​សំរឹទ្ធ​២ទៀត​នៅ​ក្នុង​កន្លែង​តែមួយ​។​ពួកគេ​បាន​ទទួល​ប្រាក់​ប្រហែល​១​០​០​ដុល្លារ​(​បើ​ប្រៀបធៀប​ទៅ​តម្លៃ​លុយ​ក្នុង​ពេល​បច្ចុប្បន្ន​) ​ដោយ​ ​T​h​e​ ​Falcon​ ​ទទួល​បាន​ប្រាក់​ប្រហែល​២​៥​ ​ដុល្លារ​។​អស់​ជាច្រើន​ទ​ស្ស​វត្ស​មក​ហើយ​ ​ក្រុម​ចោរ​បាន​ឆ្មក់​ចូល​ប្រាសាទ​ ​និង​កន្លែង​ពិសិដ្ឋ​ផ្សេងទៀត​ ​បន្ទាប់មក​បាន​រត់​ពន្ធ​រូបសំណាក​ទាំងនោះ​ទៅ​ឱ្យ​ឈ្មួញ​អន្តរជាតិ​តាម​ព្រំដែន​ក្នុង​ប្រទេស​ថៃ​។​បច្ចុប្បន្ន​ ​ការ​តាម​រក​វត្ថុបុរាណ​កំពុងតែ​ប្រព្រឹត្តទៅ​ដើម្បី​នាំ​យក​រូប​ចម្លាក់​ប្រមាណ​ ​៤​០​០​០​ ​បំណែក​ដែល​ត្រូវ​បាន​គេ​លួច​យកមក​ប្រទេស​កម្ពុជា​វិញ​។​​មេធាវី​ជនជាតិ​អាមេរិក​ ​លោក​ Br​a​d​l​e​y​ ​Go​r​don​ ​ដែល​ត្រូវ​បាន​តែងតាំង​ដោយ​រដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា​ ​ដើម្បី​ដឹកនាំ​ក្រុម​ស្វែងរក​បេតិកភណ្ឌ​វប្បធម៌​របស់​ប្រទេស​ ​បាន​និយាយ​ថា​ ​បំណែក​ដ៏​មាន​តម្លៃ​មួយ​ចំនួន​បាន​នាំ​យកមក​ពី​សារមន្ទីរ​ ​និង​ការ​កាន់កាប់​ជាឯក​ជន​ជុំវិញ​ពិភពលោក​។​គាត់​បាន​ប្រាប់​អ្នក​យក​ព័ត៌មាន​បរទេស​ថា​ “​វា​ជា​រឿង​រ​ញ៉េ​រ​ញ៉ៃ​ដែល​យើង​កំពុង​ព្យាយាម​ដោះស្រាយ​។​យើង​មាន​អ្នកជំនាញ​ខាង​រូប​ចម្លាក់​ថ្ម​ ​រូបសំណាក​សំ​រិទ្ធ​ ​អ្នកប្រវត្តិសាស្ត្រ​ ​អ្នក​នរវិទ្យា​ ​អ្នក​អភិ​រក្ស​ ​អ្នកច្បាប់​ ​ជា​ក្រុម​មាន​ទេពកោសល្យ​ដ៏​អស្ចារ្យ​ ​ហើយ​មាន​៩​០​ ​ភាគរយ​ជា​ជន​ជាតិខ្មែរ​»​។​​ពេលនេះ​ក្រុម​ការងារ​អាច​បញ្ជាក់​ពី​របៀប​ដែល​វត្ថុបុរាណ​ធ្វើ​ពី​សំរឹទ្ធ​ទាំងនោះ​ត្រូវ​បាន​យកទៅ​ទុក​នៅ​សារ​ម​ន្ទីរ​ក្នុង​ប្រទេស​អូស្ត្រាលី​ ​ហើយ​អ្វី​ដែល​សំខាន់​នោះ​គឺ​បុរស​ម្នាក់​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​ដែល​ត្រូវ​បាន​គេ​ស្គាល់​ថា​ “​Dynamite​ ​Do​u​g​” ​។​ការ​លួច​វត្ថុបុរាណ​បាន​ចាប់ផ្តើម​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា​ក្នុង​សម័យ​អាណានិគម​បារាំង​នៅ​ចុង​ទសវត្សរ៍​ឆ្នាំ​១​៨​០​០​ ​បន្ទាប់មក​​សកម្មភាព​ខុសច្បាប់​នេះ​ត្រូវ​បាន​បន្ត​រហូតដល់​ប្រទេស​ទទួល​បាន​ឯករាជ្យ​នៅ​ឆ្នាំ​១​៩​៥​៣​។​សកម្មភាព​នេះ​បាន​កើន​ឡើង​ក្នុង​អំឡុង​ពេល​នៃ​ជម្លោះ​ ​ដូចជា​នៅ​ចុង​ទសវត្សរ៍​ឆ្នាំ​១​៩​៦​០​ ​នៅពេលដែល​ប្រទេស​កម្ពុជា​ត្រូវ​បាន​ទាញ​ចូល​ទៅ​ក្នុង​ស​ង្រ្គា​ម​វៀតណាម​ ​ហើយ​ម្តងទៀត​នៅ​ក្នុង​សម័យ​ដ៏​ឃោរឃៅ​របស់​ខ្មែរក្រហម​រវាង​ឆ្នាំ​១​៩​៧​៥​ ​និង​១​៩​៧​៩​។​ក្នុង​អំឡុង​ទសវត្សរ៍​ឆ្នាំ​១​៩​៨​០​ ​និង​ឆ្នាំ​១​៩​៩​០​ ​ជម្លោះ​បាន​ផ្ទុះឡើង​ជាថ្មី​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា​ ​ហើយ​យោងទៅតាម​លោក​ Br​a​d​l​e​y​ ​Go​r​don​ ​សកម្មភាព​លួច​ជីកកកាយ​បាន​ឈាន​ដល់​ចំណុច​កំពូល​ ​។​ ​បំណែក​វត្ថុបុរាណ​នៅ​កម្ពុជា​ ​បាន​ក្លាយ​ជា​ទំនិញ​ដ៏​មាន​ប្រជាប្រិយភាព​សម្រាប់​ឈ្មួញ​អន្តរជាតិ​។​លោក​ ​Go​r​don​ ​បាន​និយាយ​ថា​៖​ ​«​វា​ជា​រឿង​គួរឲ្យ​ភ្ញាក់ផ្អើល​ដែល​មនុស្ស​មួយ​ក្រុម​បាន​រកលុយ​ក្នុង​អំឡុង​ពេល​នោះ​ដោយ​កា​រលក់​វត្ថុបុរាណ​»​។​“​វត្ថុបុរាណ​ដែល​បាត់បង់​មិនមែន​ចំនួន​ត្រឹម​១​០​បំណែក​នោះ​ទេ​ ​គឺ​មាន​រាប់ពាន់​បំណែក​ ​ហើយ​យើង​បាន​បំផ្លាញ​ប្រាសាទ​ដោយ​លួច​យក​វត្ថុបុរាណ​ពី​ទីតាំង​ទាំងនោះ​។​​«​វា​ត្រឹមត្រូវ​ណាស់​ដែល​ថា​វត្ថុបុរាណ​ទាំងនោះ​គឺ​ប្រឡាក់​ដោយ​ឈាម​»​។​​អ្នក​លក់​វត្ថុបុរាណ​ ​Do​u​g​l​as​ ​Latch​ford​ ​ត្រូវ​បាន​គេ​ឱ្យ​ដឹង​ថា​ ​មាន​ទំនាក់ទំនង​យ៉ាង​ស៊ី​ជម្រៅ​ទៅ​នឹង​បណ្តាញ​នានា​ ​ដែល​ទាក់ទង​នឹង​វត្ថុបុរាណ​ខ្មែរ​ដែល​ត្រូវ​បាន​លួច​។​​កំណប់​ទ្រព្យ​ជាច្រើន​របស់​ប្រទេស​កម្ពុជា​ត្រូវ​បាន​លួច​ដោយ​ឆ្លងកាត់​ដៃ​របស់​ ​Do​u​g​l​as​ ​Latch​ford​។​Latch​ford​ ​គឺជា​អ្នកជំនួញ​ជនជាតិ​អង់គ្លេស​ដែល​មាន​ទ្រព្យសម្បត្តិ​ស្តុកស្តម្ភ​ម្នាក់​ដែល​បាន​ផ្លាស់​ទៅ​រស់នៅ​ទីក្រុង​បាងកក​ក្នុង​វ័យ​២​០​ឆ្នាំ​ហើយ​បាន​ក្លាយ​ជា​ឈ្មួញ​លេខ​១​ ​ក្នុង​ការ​ជួញ​ដូរ​វត្ថុបុរាណ​របស់​កម្ពុជា​។​លោក​ ​Go​r​don​ ​បាន​ពន្យល់​ថា​ “[​Do​u​g​l​as​ ​Latch​ford​] ​មាន​ជាប់​ពាក់ព័ន្ធ​យ៉ាង​ជ្រៅ​នៅ​ក្នុង​បណ្តាញ​លួច​ ​ដែល​យើង​កំពុង​ស៊ើប​អង្កេត​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា​”​។“​គាត់​បាន​រក​ឃើញ​វិធី​ដេញថ្លៃ​ ​ចូល​ទៅ​ក្នុង​ ​Sot​h​e​by​’s ​និង​ ​Christ​i​e​’s ​និង​ក្នុង​សារមន្ទីរ​ ​Metropolitan​ ​Museum​ o​f​ ​Art​ ​សារមន្ទីរ​អង់គ្លេស​។​“​គាត់​អាច​លក់​ឱ្យ​ពួកគេ​ក្នុង​តម្លៃ​រាប់​លាន​ដុល្លារ​។​ ​គាត់​គឺជា​បុរស​ឆរ​បោក​ដ៏​ពូកែ​ម្នាក់​ម្នាក់​”​។​ក្នុង​ឆ្នាំ​២​០​១​១​ ​ឈ្មោះ​របស់​ ​Latch​ford​ ​បាន​លេចចេញ​នៅ​ក្នុង​ករណី​លួច​រូបសំណាក​ដែល​រដ្ឋអាជ្ញា​អាមេរិក​កំពុង​ស៊ើប​អង្កេត​ ​ដែល​នៅទីបំផុត​ ​ពួកគេ​បាន​បើក​សំណុំរឿង​ទាំងមូល​អំពី​គាត់​។​Mar​i​o ​Christ​o​do​u​l​ou ​បាន​ស៊ើប​អង្កេត​ការ​បណ្តុំ​វត្ថុបុរាណ​នៅ​អាស៊ី​អាគ្នេយ៍​ដ៏​ធំ​របស់​ប្រទេស​អូស្ត្រាលី​ ​ហើយ​បាន​រក​ឃើញ​រឿងរ៉ាវ​នៃ​ឈ្មួញ​ ​និង​ការ​លួច​យក​វត្ថុបុរាណ​។​មិនយូរប៉ុន្មាន​ពួកគេ​បាន​រក​ឃើញ​ថា​គាត់​ត្រូវ​បាន​គេ​ស្គាល់​ថា​ជា​ “​Dynamite​ ​Do​u​g​” ​ដែលគេ​ចោទប្រកាន់​ថា​ក្រុម​ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​ការ​លួច​របស់​គាត់​។​ពួកគេ​ក៏បាន​រក​ឃើញ​ភស្តុតាង​ដែល​ថា​គាត់​បាន​ក្លែង​បន្លំ​របាយការណ៍​ភស្តុតាង​ ​និង​ឯកសារ​នាំចេញ​ដើម្បី​លក់​ ​និង​ដឹកជញ្ជូន​។​​គាត់​ត្រូវ​បាន​ចោទប្រកាន់​នៅ​ឆ្នាំ​២​០​១​៩​ ​ពី​បទ​ជួញ​ដូរ​វត្ថុបុរាណ​ ​និង​ក្លែង​បន្លំ​វត្ថុបុរាណ​របស់​កម្ពុជា​ ​ប៉ុន្តែ​បាន​ស្លាប់​នៅ​ឆ្នាំ​២​០​២​០​ ​មុន​ពេល​ប្រឈម​នឹង​ការ​កាត់ទោស​។​​ក្រុម​ការងារ​បាន​ប្រមូល​មកវិញ​នូវ​វត្ថុបុរាណ​ប្រហែល​ ​៣​០​០​បំណែក​ ​មកទល់​ពេលនេះ​ ​ដោយ​ភាគច្រើន​មាន​ទំនាក់ទំនង​ជាមួយ​ ​Latch​ford​ ​។​អតីត​អ្នក​លួច​ជីកកកាយ​វត្ថុបុរាណ​ដូចជា​ ​T​h​e​ ​Lion​ ​និង​ ​T​h​e​ ​Falcon​ ​បាន​ខិតខំ​ប្រឹងប្រែង​កែតម្រូវ​នូវ​អ្វី​ដែល​ពួកគេ​មើលឃើញ​ថា​ជា​កំហុស​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​។​​សក្ខីកម្ម​របស់​ពួកគេ​មាន​សារៈសំខាន់​ណាស់​ក្នុង​ការ​ជួយ​ក្រុម​ការងារ​យក​វត្ថុបុរាណ​មកវិញ​។​ ​រូបថត​ចាស់ៗ​ ​គំនូរ​ព្រាង​ ​និង​កំណត់ហេតុ​ប្រចាំថ្ងៃ​ ​ក៏មាន​តម្លៃ​មិន​អាច​កាត់ថ្លៃ​បាន​ដែរ​។​​ហើយ​ម្តងម្កាល​ ​ក្រុម​ការងារ​បាន​រក​ឃើញ​សំណល់​នៃ​រូប​ចម្លាក់​ថ្ម​ភក់​ដែល​ចោរលួច​បាន​បន្សល់ទុក​។​លោក​ ​Go​r​don​ ​បាន​និយាយ​ថា​ “​អ្នក​លួច​ជីកកកាយ​តែងតែ​ស្ថិតនៅ​ក្នុង​ភាព​ប្រញាប់ប្រញាល់​ ” ​។​​«​ពួក​អ្នក​ជីក​បាន​បន្សល់ទុក​នៅ​ដៃ​ ​ជើង​ឆ្វេង​ ​ត្រចៀក​ឆ្វេង​ ​ហើយ​ប្រសិនបើ​យើង​អាច​​​រក​ឃើញ​សំ​ណ់​បំណែក​ណាមួយ​ ​យើង​អាច​ដាក់​ឯកសារ​នោះ​ទុកជា​ភស្តុតាង​»​។​​ការស៊ើបអង្កេត​បាន​ដឹកនាំ​ក្រុម​ការងារ​ទៅកាន់​ប្រាសាទ​ដ៏​ល្បីល្បាញ​ ​និង​អស្ចារ្យ​បំផុត​របស់​ប្រទេស​កម្ពុជា​ ​រួម​ទាំង​ប្រាសាទអង្គរវត្ត​ផង​ដែរ​។​រូប​ចម្លាក់​នៅ​ទីតាំង​នេះ​ជួនកាល​ដងខ្លួន​គ្មាន​ក្បាល​ ​និង​មាន​ក្បាល​តែ​គ្មាន​ដងខ្លួន​។​​ក្រុម​ការងារ​នេះ​ក៏បាន​ចូល​ជ្រៅ​ក្នុង​ព្រៃ​ភាគ​ខាងជើង​នៃ​ប្រទេស​កម្ពុជា​រហូតដល់​កោះ​កេរ​។​នៅ​សតវត្ស​ទី​១​០​ ​ប្រាសាទបុរាណ​កោះ​កេរ​ជា​រាជធានី​នៃ​អាណាចក្រ​ខ្មែរ​ ​ប៉ុន្តែ​សព្វថ្ងៃនេះ​វា​គឺជា​កន្លែង​មួយ​ដែល​ត្រូវ​បាន​គេ​លួច​ជីកកកាយ​ច្រើន​បំផុត​របស់​ប្រទេស​។​ឈួន​ ​គន្ធា​ ​មន្ត្រី​ស៊ើប​អង្កេត​ជាន់ខ្ពស់​បាន​និយាយ​ថា​ ​វា​ជា​រឿង​គួរ​អោយ​សោកស្តាយ​ដែល​ឃើញ​ប្រាសាទ​បាក់បែក​ ​ដោយសារតែ​ប្រជាជន​កម្ពុជា​ជឿ​ថា​កំណប់​ទ្រព្យ​ដែល​នៅ​ខាងក្នុង​គឺ​ “​មិនមែន​គ្រាន់តែ​ជា​រូប​ចម្លាក់​” ​នោះ​ទេ​។​​ម​ន្តី្រ​រូប​នេះ​បាន​និយាយ​ថា​៖​ ​«​រូប​ចម្លាក់​មានវិញ្ញាណ​»​។​ “​ប្រជាជន​កម្ពុជា​គោរព​ជា​ព្រះ​របស់យើង​ ​ដែល​ជា​បុព្វបុរស​របស់យើង​ ​ដូច្នេះ​វា​ពិតជា​មាន​សារៈសំខាន់​ខ្លាំង​ណាស់​សម្រាប់​ពួកគេ​ក្នុង​ការ​វិលត្រឡប់​មក​កម្ពុជា​វិញ​។​“​ខ្ញុំ​ស្រឡាញ់​គម្រោង​នេះ​ព្រោះ​ខ្ញុំ​គិតថា​វា​ល្អណាស់​សម្រាប់​ប្រទេស​របស់​ខ្ញុំ​”​។​មិនមែន​មានតែ​រូប​ចម្លាក់​ខ្មែរ​ទេ​ ​ដែល​ក្រុម​ការងារ​បាន​និង​កំពុង​ស្រាវជ្រាវ​។​​នៅពេលដែល​ក្រុម​ការងារ​ស្រាវជ្រាវ​កាន់តែ​ស៊ី​ជម្រៅ​ ​ពួកគេ​បាន​ដឹង​អំពី​វត្ថុបុរាណ​ធ្វើ​ពី​លង្ហិន​ចំនួន​បី​របស់​ចាម​។​Lion​ ​និង​ ​T​h​e​ ​Falcon​ ​បាន​ផ្តល់​បទសម្ភាសន៍​ជាច្រើន​ម៉ោង​ជាមួយ​ក្រុម​ការងារ​ ​ហើយ​បាន​នាំ​ពួកគេ​ទៅកាន់​ទីតាំង​ជាក់លាក់​ ​រួម​ទាំង​ខេត្ត​ត្បូងឃ្មុំ​ ​ដែល​ជា​កន្លែង​ជីក​យក​វត្ថុបុរាណ​ធ្វើ​ពី​សំ​រិទ្ធ​។​T​h​e​ ​Lion​ ​បាន​ស្លាប់​ដោយសារ​ជំងឺ​ ​CO​V​I​D​-19 ​ក្នុង​ឆ្នាំ​២​០​២​១​ ​ប៉ុន្តែ​ ​T​h​e​ ​Falcon​ ​នៅតែ​ជួយ​ក្រុម​ការងារ​ដដែល​។​គាត់​ភ្ញាក់ផ្អើល​នៅ​ពេល​អ្នក​សារ​ព័ត៌មាន​បរទេស​ប្រាប់​គាត់​ថា​រូបសំណាក​ធ្វើ​ពី​លង្ហិន​ដែល​គាត់​បាន​រក​ឃើញ​គឺ​នៅ​ក្នុង​សារ​ម​ន្ទី​នៃ​ប្រទេស​អូស្ត្រាលី​ហើយ​សារ​ម​ន្ទី​បាន​ចំណាយ​ច្រើន​បំផុត​ដើម្បី​បាន​វត្ថុបុរាណ​នេះ​។​T​h​e​ ​Falcon​ ​បាន​និយាយ​ថា​ “​ខ្ញុំ​សោកស្តាយ​ដែល​ដឹង​ថា​រូប​ចម្លាក់​នេះ​ក្រៅ​ប្រទេស​… ​វា​ជា​កម្មសិទ្ធិ​របស់​ប្រទេស​កម្ពុជា​”​។​ “​ខ្ញុំ​នឹង​សប្បាយរីករាយ​ប្រសិនបើ​អាច​​​យក​វត្ថុ​ទាំងនេះ​មកវិញ​បាន​”​។​ពេលខ្លះ​បន្ទាប់ពី​រូប​ចម្លាក់​ដែល​មាន​ប្រភព​មកពី​ប្រទេស​ចាម​ត្រូវ​បាន​រត់​ពន្ធ​ចេញពី​ប្រទេស​កម្ពុជា​ ​ចូល​ទៅ​ក្នុង​ប្រទេស​ថៃ​ ​Do​u​g​l​as​ ​Latch​ford​ ​បាន​ទទួល​ទិញ​វត្ថុ​ទាំងនេះ​។​បន្ទាប់ពី​ការ​ស្លាប់​របស់​ ​Latch​ford​ ​ក្រុម​ការងារ​បាន​ចាប់ផ្តើម​ចរចា​ជាមួយ​គ្រួសារ​របស់​គាត់​ដើម្បី​នាំ​យក​វត្ថុបុរាណ​ទាំងនេះ​ត្រឡប់មកវិញ​។​​ក្រុម​ការងារ​ក៏បាន​បញ្ចុះបញ្ចូល​គ្រួសារ​គាត់​ឱ្យ​ប្រគល់​ឯកសារ​របស់​គាត់​មួយ​ចំនួន​ដែល​ទាក់ទង​នឹង​រូប​ចម្លាក់​ចាម​។​នៅពេលដែល​វិចិត្រសាល​ជាតិ​បាន​ទិញ​រូប​ចម្លាក់​ធ្វើ​ពី​លង្ហិន​ក្នុង​ឆ្នាំ​២​០​១​១​ ​បាន​ចុះហត្ថលេខា​លើ​កិច្ចព្រមព្រៀង​ដែល​មិន​បង្ហាញ​អត្តសញ្ញាណ​អ្នក​លក់​។​លោក​ ​Go​r​don​ ​បាន​និយាយ​ថា​ “​អ្វី​ដែល​បង្ហាញ​យ៉ាង​ច្បាស់​នោះ​ថា​គឺ​ ​Do​u​g​l​as​ ​Latch​ford​ ​ជា​អ្នក​លក់​” ​។​អ្នក​សារ​ព័ត៌មាន​បរទេស​បានឃើញ​ឯកសារ​មួយ​ចំនួន​ ​រួម​មាន​ផែនទី​នៃ​តំបន់​ដែល​រូបសំណាក​ត្រូវ​បាន​ជីក​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា​ ​ឯកសារ​ផ្តល់​ជូន​ ​វិក្កយបត្រ​ ​អ៊ី​មែ​ល​របស់​ ​Latch​ford​ ​ពិភាក្សា​អំពី​រូប​ចម្លាក់​ ​និង​អ៊ី​មែ​ល​ពី​មេធាវី​របស់​វិចិត្រសាល​ជាតិ​នៅ​ក្នុង​២​០​១​៧​ ​ដោយ​ស្នើសុំ​ព័ត៌មាន​បញ្ជាក់​បន្ថែម​ពី​ ​Latch​ford​ ​។​​ផ្អែកលើ​ភស្តុតាង​ដែល​ប្រមូល​បាន​ ​រដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា​បាន​ស្នើសុំ​ប្រគល់​វត្ថុបុរាណ​ធ្វើ​ពី​លង្ហិន​ពី​វិចិត្រសាល​ជាតិ​អូ​ស្រ្តា​លី​វិញ​។​​កាលពី​ស​ប្តាហ៍​មុន​ ​គណៈប្រតិភូ​មកពី​ក្រសួង​វប្បធម៌​ ​និង​វិចិត្រ​សិល្បៈ​កម្ពុជា​ ​ក៏ដូចជា​សមាជិក​នៃ​ក្រុម​ការងារ​ស្វែងរក​វត្ថុបុរាណ​បាន​ធ្វើដំណើរ​ទៅកាន់​ទីក្រុង​កង់​បេ​រ៉ា​ ​ចូលរួម​ពិធី​ប្រគល់​វត្ថុបុរាណ​មកវិញ​។​សមាជិក​ក្រុម​ការងារ​បាន​យំ​ពេ​លមើល​រូប​ចម្លាក់​ជាលើកដំបូង​។​​គន្ធា​ ​បាន​និយាយ​ថា​៖​ ​«​ខ្ញុំ​មាន​អារម្មណ៍​រំជួលចិត្ត​ ​និង​មាន​អារម្មណ៍​សំណាង​ណាស់​ ​ដែល​ខ្ញុំ​បានឃើញ​រូប​ពិត​»​។​​លោក​ ​Nick​ ​M​it​z​e​v​i​c​h​ ​ប្រធាន​សារ​ម​ន្ទី​បាន​និយាយ​ថា​វា​ជា​ “​ថ្ងៃ​ដ៏​សំខាន់​” ​។​លោក​បាន​បន្ត​ថា​ “​វត្ថុបុរាណ​ទាំងនេះ​ត្រូវ​បាន​នាំចេញ​ដោយ​ខុសច្បាប់​… ​ដូច្នេះ​វា​ជា​ការត្រឹមត្រូវ​ដែល​ស្នាដៃ​ទាំងនេះ​ត្រូវ​បាន​ប្រគល់​ជូន​ប្រជាជន​កម្ពុជា​វិញ​”​។​លោក​បាន​បន្ត​ថា​ “​វត្ថុបុរាណ​ទាំងនេះ​ត្រូវ​ត្រឡប់ទៅ​ប្រទេស​ដើម​វិញ​ ​បន្ទាប់ពី​ធ្វើការ​យ៉ាង​ជិតស្និទ្ធ​ជាមួយ​ក្រុម​ការងារ​ដោយ​បាន​រក​ឃើញ​ភស្តុតាង​ដែល​ “​មិន​អាច​ប្រកែក​បាន​” ​។​លោក​បាន​និយាយ​ថា​ ​នៅពេលដែល​ ​Latch​ford​ ​បាន​លក់​វត្ថុបុរាណ​ធ្វើ​ពី​សំរឹទ្ធ​របស់​ជនជាតិ​ចាម​ទៅ​អោយ​សារ​ម​ន្ទី ​គាត់​បាន​ទទូច​លើ​កិច្ចព្រមព្រៀង​មិន​បង្ហាញ​អត្តសញ្ញាណ​ជា​ថ្នូរ​នឹង​ការ​ប្រគល់​ភស្តុតាង​។​​Latch​ford​ ​បាន​ឆ្លើយតប​ជា​អ៊ី​មែ​ល​ជាបន្តបន្ទាប់​ថា​ ​ស្នាដៃ​នេះ​ត្រូវ​បាន​នាំចេញ​ពី​ប្រទេស​វៀតណាម​ទៅ​ហុងកុង​ក្នុង​ឆ្នាំ​១​៩​៦​៩​ ​ដែល​ធ្លាប់​ត្រូវ​បាន​រក្សា​ដោយ​បុគ្គល​ក្នុង​ទសវត្សរ៍​ឆ្នាំ​១​៩​៧​០​ ​មុន​ពេល​ខ្លួន​បាន​ទិញ​របស់​ទាំងនេះ​។​​លោក​បាន​លើកឡើង​ទៀត​ថា​ ​អ្នក​មើលការខុសត្រូវ​នៅ​ពេល​នោះ​បាន​សន្និដ្ឋាន​ថា​ ​ប្រទេស​វៀតណាម​មិន​ទាមទារ​អាជ្ញាប័ណ្ណ​នាំចេញ​ទេ​ ​អ្នក​ប្រមូល​វត្ថុបុរាណ​ជនជាតិ​ហុងកុង​បាន​ស្លាប់​តាំងពី​ពេល​នោះ​មក​ ​ហើយ​សារ​ម​ន្ទី​ក៏បាន​បំណែក​វត្ថុបុរាណ​ពី​អ្នករក្សា​ទុក​ជនជាតិ​ហុងកុង​។​​វិចិត្រសាល​ជាតិ​បាន​ស្វែងរក​មូលដ្ឋាន​ទិន្នន័យ​នៃ​ការ​បាត់បង់​វត្ថុបុរាណ​ធ្វើ​ពី​សំ​រិទ្ធ​របស់​ចាម​ ​ប៉ុន្តែ​មិន​មានការ​ត្រួតពិនិត្យ​ឯករាជ្យ​ផ្សេងទៀត​ដែល​ត្រូវ​បាន​ធ្វើឡើង​នោះ​ទេ​។​​ឈ្មោះ​ ​Latch​ford​ ​បាន​ចាប់ផ្តើម​រីក​រាលដាល​ពាសពេញ​ពិភព​សិល្បៈ ​ប៉ុន្តែ​គាត់​មិនទាន់​ត្រូវ​បាន​បញ្ចេញ​ឈ្មោះ​ជា​សាធារណៈ​ ​ឬ​ចោទប្រកាន់​ដោយ​រដ្ឋអាជ្ញា​សហរដ្ឋអាមេរិក​នៅឡើយ​ទេ​។​ឮ​លោក​បាន​និយាយ​ថា​ “​ពេល​នោះ​យើង​មិន​ឃើញ​មាន​សញ្ញា​ខុសប្រក្រតី​ណាមួយ​ជាមួយនឹង​ ​Latch​ford​ ​ទេ​ ​ហើយ​ដូច្នេះ​សារ​ម​ន្ទី​បាន​ទទួលយក​ភស្តុតាង​ដែល​ត្រូវ​បាន​ផ្តល់​ឱ្យ​យើង​” ​។​“​គាត់​គឺជា​ឈ្មួញ​ដែល​បាន​ជួញ​ដូរ​វត្ថុបុរាណ​ដែល​បាន​លក់​ទៅ​អោយ​សារ​ម​ន្ទី​ចំនួន​ក្នុង​ពិភពលោក​។​“[​ប៉ុន្តែ​] ​ពិត​ណាស់​ [​គាត់​] ​បាន​បង្កើត​ភស្តុតាង​ដែល​នាំ​ឱ្យ​សារ​ម​ន្ទី​ជឿជាក់​លើ​គាត់​ ​ហើយ​គាត់​ពិត​ណាស់​ជា​មេ​គំនិត​ក្នុង​កា​រលាក់​ព័ត៌មាន​ទាំងនេះ​ ​។​​លោក​បាន​និយាយ​ថា​ការ​ចុះហត្ថលេខា​លើ​កិច្ចព្រមព្រៀង​មិន​បង្ហាញ​អត្តសញ្ញាណ​អ្នក​លក់​គឺជា​រឿង​មិន​ប្រក្រតី​ខ្លាំង​ណាស់​ ​ហើយ​ក្នុង​ពេល​បច្ចុប្បន្ន​ ​នេះ​ការ​ធ្វើ​បែប​នេះ​គឺ​មិន​អាច​ទៅរួច​ទេ​។​លោក​នៅតែ​ឆ្ងល់​ថា​ហេតុអ្វីបានជា​វិចិត្រសាល​យល់ព្រម​ធ្វើ​បែប​នេះ​ “​។​លោក​បាន​សង្កត់ធ្ងន់​ថា​ដំណើរការ​នៅ​សារ​ម​ន្ទី​បាន​បាន​ផ្លាស់ប្តូរ​យ៉ាង​ខ្លាំង​តាំងពី​ឆ្នាំ​ ​២​០​១​១​ ​មក​។​លោក​បាន​និយាយ​ថា​ “​វិចិត្រសាល​ជាតិ​ទទួល​បាន​បទពិសោធន៍​ច្រើន​ ​ហើយ​សព្វថ្ងៃនេះ​ ​យើង​ជា​ស្ថាប័ន​មួយ​ដែល​ផ្តល់​អាទិភាព​ដល់​ការស្រាវជ្រាវ​ភស្តុតាង​ ​និង​ការ​ប្រមូល​ត្រឹមត្រូវ​ ​ប្រកបដោយ​សីលធម៌​”​។​“​ខ្ញុំ​គិតថា​ ​វា​ជា​រឿង​សំខាន់​ក្នុង​ការ​ទទួលស្គាល់​នៅ​អ្វី​ដែល​បាន​ប្រព្រឹត្ត​ខុស​ខ្លះ​ ​ប៉ុន្តែ​យើង​ជឿជាក់​យ៉ាង​ខ្លាំង​ចំពោះ​ការងារ​ដែល​យើង​កំពុង​ធ្វើ​សព្វថ្ងៃនេះ​”​។​ក្នុង​ពិធី​ប្រគល់​រូប​ចម្លាក់​ ​លោក​បណ្ឌិត​ ​M​it​z​e​v​i​c​h​ ​និង​ឯកអគ្គរាជទូត​កម្ពុ​ជាប្រចាំ​ប្រទេស​អូស្ត្រាលី​ ​លោក​ ជឺ​ន​បូរាណ​ ​ច័ន្ទ​បូរី​ ​បាន​ចុះហត្ថលេខា​លើ​កិច្ចព្រមព្រៀង​ ​ក្នុង​ក្របខ័ណ្ឌ​ក​ម្ចី​ដើម្បី​រក្សាទុក​រូបសំណាក​នៅ​វិចិត្រសាល​សម្រាប់​រយៈពេល៣​ឆ្នាំខាងមុខ​ ​ខណៈ​ដែល​កម្ពុជា​កំពុង​ពង្រីក​សារមន្ទីរ​ជាតិ​របស់​ខ្លួន​។​​លោក​ឯកអគ្គរដ្ឋទូត​បាន​និយាយ​ថា​ “​នេះ​គឺជា​ជំហាន​ដ៏​សំខាន់​មួយ​ឆ្ពោះទៅ​រកការ​កែតម្រូវ​នូវ​ភាព​អយុត្តិធម៌​កាលពី​អតីតកាល​ ​ការ​ពង្រឹង​តម្លៃ​សម្បត្តិ​វប្បធម៌​ ​និង​សំខាន់​ជាង​នេះ​ទៅទៀត​ ​ការ​ទទួលស្គាល់​សារៈសំខាន់​នៃ​ការ​អភិ​រក្ស​ ​និង​ការពារ​បេតិកភណ្ឌ​វប្បធម៌​”​។​​គន្ធា​សង្ឃឹម​ថា​ ​កា​រវិល​ត្រឡប់មកវិញ​នៃ​រូបសំណាក​នឹង​ជួយ​ប្រទេស​ ​ក៏ដូចជា​រៀនសូត្រ​បន្ថែម​ទៀត​។​អ្នកស្រី​បន្ត​ថា​៖​ ​«​វា​មាន​សារៈសំខាន់​ណាស់​សម្រាប់​ប្រទេស​កម្ពុជា​ ​និង​សម្រាប់​មនុស្ស​ជំនាន់​ថ្មី​ក្នុង​ការយល់​ដឹង​អំពី​វប្បធម៌​របស់​ពួកគេ​»​។​លោក​ ​Go​r​don​ ​លោក​ជឿ​ថា​ ​វិចិត្រសាល​ជាតិ​បាន​កំណត់​ស្តង់​ដារ​មួយ​ក្នុង​ការ​ធ្វើ​មាតុភូមិនិវត្តន៍​នៃ​វត្ថុបុរាណ​ដែល​ត្រូវ​បាន​លួច​ ​ដែល​លោក​សង្ឃឹម​ថា​ប្រទេស​ផ្សេងទៀត​នឹង​ធ្វើតាម​។​លោក​បាន​បន្ត​ថា​៖​ ​«​ខ្ញុំ​គិតថា​យើង​កំពុង​មើលឃើញ​និន្នាការ​មួយ​ដែល​នឹង​បន្ត​ក្នុងរយៈពេល​ ​១​០​ ​ឆ្នាំ​ ​២​០​ ​ឆ្នាំខាងមុខ​ ​ដែល​វត្ថុ​ជាច្រើន​នឹង​ត្រឡប់ទៅ​ម្ចាស់​ដើម​វិញ​»​។​“[​ក្រុម​របស់យើង​] ​មានការងារ​ជាច្រើន​ដែល​ត្រូវធ្វើ​ ​ហើយ​យើង​មាន​តម្រុយ​ជាច្រើន​ឥឡូវនេះ​ ​ហើយ​រាល់ថ្ងៃ​យើង​ទទួល​ព័ត៌មាន​បាន​កាន់តែ​ច្រើន​ ​ដូច្នេះ​នឹង​មាន​វត្ថុបុរាណ​ជាច្រើន​ទៀត​ដែល​ត្រូវ​ប្រគល់​មកវិញ​៕A​BC/KhmerTimes



Powered by Blogger.